č. 1719/2008 Sb. NSS, Řízení před soudem: moderační právo soudu
č. 1719/2008 Sb. NSS
Řízení před soudem: moderační právo soudu
k § 78 odst. 2 soudního řádu správního
Případnou nejednoznačnost výkladu ustanovení právní normy nelze ve smyslu § 78 odst. 2 s. ř. s. zohlednit jako rozhodné kritérium pro moderaci správního trestu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 8. 2008, čj. 7 As 16/2008-80)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 299/2004 Sb.; č. 225/2004 Sb. NSS, č. 560/2005 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost WALMARK proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o pokutu, o kasační stížnosti žalované.
Žalobce byl zadavatelem reklamy na doplněk stravy URINAL, která byla vysílána v průběhu roku 2005 na programech Prima a Nova. V této reklamě na přípravek URINAL je v úvodní scénce žena při odbavování zavazadel na letišti podrobena prohlídce. Ve zvuku: Kabelku, prosím. Z kabelky je vytažena krabička s přípravkem. Ve zvuku: Urinal? Na co to máte? Měl jste někdy zánět močových cest? Měl. Poté je graficky znázorněno močové ústrojí, bakterie uvnitř močové trubice (spolu s popisem: Urinal, časté močení, pálivá bolest, název bakterie) a působení Urinalu na bakterie. Obraz je doprovázen slovy: Projevem zánětu je časté močení a pálivá bolest. Urinal ničí bakterie, které tyto potíže způsobují. Opět se objevuje žena a říká: Tak na to je Urinal! Voice over: Při infekcích a zánětech močových cest! Stejný slogan spolu s krabičkou přípravku se objevuje i v obraze.
Rozhodnutím ze dne 7. 2. 2007 uložila žalovaná žalobci pokutu ve výši 100 000 Kč za porušení § 5d odst. 1 písm. d) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění účinném do 25. 1. 2006 (dále jen zákon o regulaci reklamy), to znamená kvůli přisuzování potravině vlastností prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo naznačování takové vlastnosti.
Proti rozhodnutí podal žalobce žalobu k Městskému soudu v Praze. Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 16. 10. 2007 upustil od pokuty uložené ve výši 100 000 Kč a ve zbytku žalobu zamítl. V odůvodnění rozsudku uvedl, že výklad § 5d odst. 1 písm. d) zákona o regulaci reklamy ve správním rozhodnutí byl správný. Vyšel z toho, že zákon o regulaci reklamy chrání zejména spotřebitele, jemuž jsou jako adresátu reklamy předávány informace o určitých výrobcích. Reklama slouží k podpoře prodeje či nákupu výrobku nebo služeb, což je zároveň i jejím definičním znakem. Zákon proto chrání toho, komu jsou tyto účelové informace prezentovány. Takto je třeba nahlížet i na § 5d písm. d) zákona o regulaci reklamy. Jako správný posoudil závěr žalované, že předmětná reklama vzbuzuje způsobem prezentace, který naznačuje léčivé účinky přípravku, a to zejména tvrzením ničí bakterie, které potíže způsobují a při infekcích a zánětech močových cest, dojem, že doplněk stravy URINAL je přípravkem, který je schopen léčit lidské choroby, popřípadě jim předcházet. Selektivně vybrané informace o tomto doplňku stravy užité v reklamě tak mohou vést k omylu spotřebitele, že jeho používáním lze předcházet zánětu močových cest nebo že má schopnost odstranit…