dnes je 22.12.2024

Input:

č. 4084/2020 Sb. NSS, Azyl: postavení „light“ uprchlíka; pojem „bezpečnost státu“; zvlášť závažný zločin

č. 4084/2020 Sb. NSS
Azyl: postavení „light“ uprchlíka; pojem „bezpečnost státu“; zvlášť závažný zločin
k § 17 odst. 1 písm. j) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu
k čl. 2 písm. d) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/95/EU o normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli požívat mezinárodní ochrany, o jednotném statusu pro uprchlíky nebo osoby, které mají nárok na doplňkovou ochranu, a o obsahu poskytnuté ochrany (kvalifikační směrnice), v textu jen „kvalifikační směrnice“
k Úmluvě o právním postavení uprchlíků (č. 208/1993 Sb.), v textu jen „Ženevská úmluva“
I. Osobu, které správní orgán odňal azyl podle § 17 odst. 1 písm. j) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, a která je uprchlíkem ve smyslu čl. 2 písm. d) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/95/EU (kvalifikační směrnice), nelze navrátit do země původu, ve které by mohla být vystavena trestu smrti, mučení nebo jinému nelidskému či ponižujícímu zacházení anebo trestu. Této osobě musí být na území České republiky zachována práva uvedená v čl. 14 odst. 6 kvalifikační směrnice a práva stanovená Úmluvou o právním postavení uprchlíků (č. 208/1993 Sb.), k jejichž požívání se nevyžaduje zákonný pobyt – taková osoba má postavení tzv. light uprchlíka.
II. Při posouzení, zda azylant spáchal zvlášť závažný zločin ve smyslu § 17 odst. 1 písm. j) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, je nutné vzít v úvahu, nejen to, zda by jeho čin bylo možno jako takový kvalifikovat podle § 14 odst. 3 za středníkem zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, nýbrž i povahu a závažnost konkrétního trestného činu, způsobenou újmu a povahu a výši uloženého trestu.
III. Pojmem „bezpečnost státu“ podle § 17 odst. 1 písm. j) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, je míněna „národní bezpečnost“, která může být ohrožena především jednáním závažné povahy, jež přímo nebo nepřímo ohrožuje nezávislost, územní celistvost nebo ústavní pořádek (vládu) státu (např. špionáž, sabotáž vojenských zařízení či teroristická činnost). Zvlášť závažný zločin spadající do kategorie obecné kriminality sám o sobě nepředstavuje nebezpečí pro bezpečnost státu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 4. 2020, čj. 5 Azs 189/2015-127)
Prejudikatura: č. 3546/2017 Sb. NSS, č. 3596/2017 Sb. NSS; rozsudek Soudního dvora ze dne 9. 11. 2010, B a D, (C-57/09 a C-101/09), ze dne 1. 3. 2016, Alo a Osso (C-443/14 a C-444/14), ze dne 24. 6. 2015, H. T. (C-373/13), ze dne 31. 1. 2017, Lounani, C-573/14, ze dne 13. 9. 2018, Ahmed (C-369/17), ze dne 14. 5. 2019, M a další (C-391/16, C-77/17 a C-78/17).
Věc: M. M. proti Ministerstvu vnitra o odnětí azylu, o kasační stížnosti žalobce.

Žalovaný rozhodnutím ze dne 21. 4. 2006 rozhodl o udělení azylu žalobci (stěžovateli) podle § 12 písm. b) zákona o azylu. Stěžovatel splnil podmínky § 12 písm. b) zákona o azylu, podle kterého se azyl cizinci udělí, bude-li v řízení o udělení mezinárodní ochrany zjištěno, že má odůvodněný strach z pronásledování z důvodu rasy, pohlaví, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité sociální skupině nebo pro zastávání určitých politických názorů ve státě, jehož
Nahrávám...
Nahrávám...