dnes je 23.12.2024

Input:

č. 1524/2007 Sb. NSS, Daň z příjmů: retroaktivita a čerpání rezerv

č. 1524/2007 Sb. NSS
Daň z příjmů: retroaktivita a čerpání rezerv
k § 7 odst. 5 zákona ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění zákonů č. 211/1997 Sb., č. 333/1998 Sb. a č. 492/2000 Sb. (v textu též „zákon o rezervách“)
k čl. II zákona č. 211/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (v textu též „zákon č. 211/1997 Sb.“)
Třebaže zákon č. 211/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje v čl. II přechodná ustanovení jen ve vztahu k tvorbě rezerv a neobsahuje žádná přechodná ustanovení týkající se čerpání těchto rezerv, i tyto případy je nutno posuzovat podle dosavadní právní úpravy, účinné do 31. 12.1997. Je tomu tak proto, že ustanovení § 7 odst. 5 zákona č. 593/1992 Sb., ve znění účinném od 1.1.1998, je hmotněprávním ustanovením, které zasahuje do hmotněprávní sféry daňového subjektu. Zásah do právních vztahů daňového subjektu, jakož i daňových povinností založených na základě zákona o rezervách, ve znění účinném do 31.12.1997, by proto byl nepřípustnou retroaktivitou a v rozporu s principy nabytých práv a legitimního očekávání.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 12. 2006, čj. 7 Afs 151/2006-67)
Věc: Společnost s ručením omezeným P. proti Finančnímu ředitelství v Ústí nad Labem o daň z příjmů, o kasační stížnosti žalovaného.

Finanční úřad v Mimoni zahájil dne 24. 9. 2002 u žalobce daňovou kontrolu mj. daně z příjmů právnických osob za období roku 1998 a 1999. Při daňové kontrole správce daně zjistil, že žalobce začal tvořit rezervy na opravy hmotného majetku ve zdaňovacím období roku 1994 s plánovanými opravami v letech 1995 až 1999. K čerpání jednotlivých rezerv došlo v letech 1995 až 1997. Správce daně na skutková zjištění aplikoval § 7 odst. 5 zákona o rezervách, ve znění účinném od 1.1. 1998, nevyčerpané rezervy zrušil ve prospěch výnosů a zvýšil základ daně daňového subjektu pro zdaňovací období roku 1998. Daňový subjekt se proti tomuto rozhodnutí ze dne 12. 5. 2003 neúspěšně odvolal k Finančnímu ředitelství v Ústí nad Labem. Proti jeho zamítavému rozhodnutí následně podal správní žalobu, jíž Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem ze dne 4. 5. 2006 vyhověl.
Žalovaný (stěžovatel) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost, jelikož soud dle jeho názoru nesprávně neakceptoval názor, že nové ustanovení § 7 odst. 5 zákona o rezervách se plně vztahuje i na rezervy, jejichž tvorba byla zahájena před 1. 1. 1998. V čl. II zákona č. 211/1997 Sb. se totiž výslovně hovoří pouze o tvorbě rezerv, nikoliv o jejich čerpání. Novelou § 7 odst. 5 zákona o rezervách, která vstoupila v platnost 1.1. 1998, byla uložena povinnost při nezahájení opravy nejpozději ve zdaňovacím období následujícím po zdaňovacím období, ve kterém se při výpočtu výše rezervy předpokládalo zahájení opravy, zrušit rezervu ve prospěch výnosů tohoto zdaňovacího období. Novela v přechodných ustanoveních uvedla, že pro tvorbu rezerv a opravných položek, která byla zahájena před 1. 1. 1998 a je v ní
Nahrávám...
Nahrávám...