2015.2526.3
Daňová kontrola transferových cen u vnitropodnikových služeb
Ing. Michal Jelínek, Ph.D.
Finanční úřady v posledních letech stále častěji prověřují, zdali podmínky a především ceny sjednané v transakcích se spojeným osobami (mateřskými či jinak propojenými společnostmi) jsou na trhu obvyklé. Cílem těchto kontrol je zamezit přelévání zisků mezi jednotlivými společnostmi ve skupině a nedovolené daňové optimalizaci. Typickému průběhu daňové kontroly převodních cen se věnoval článek Daňová kontrola transferových cen. Následující text se specificky zabývá kontrolou transferových cen u vnitropodnikových služeb. Ta se totiž od kontroly transakcí s hmotným majetkem v některých ohledech liší.
NahoruNa co se zaměřují správci daně?
Správci daně se nejčastěji zaměřují na manažerské či jiné poradenské služby poskytované mateřskými společnostmi. Stejně jako v případě kontroly transferových cen u transakcí s hmotným majetkem, u služeb správce daně testuje, zdali cena sjednaná mezi matkou a dcerou odpovídá obvyklé tržní úrovni. Navíc však prověřuje, jestli dceřiná společnost od své matky službu skutečně obdržela (tzv. substance test) a zdali pro ni měla odpovídající ekonomický přínos (tzv. benefit test).
NahoruDokumentace k transferovým cenám = minimalizace rizika
Způsobu, jak doložit, že cena mezi spojenými osobami je na trhu obvyklá, se věnoval předchozí článek. Bude-li mít poplatník zpracovánu dokumentaci k transferovým cenám, minimalizuje tím riziko doměření daně. Jak ale prokázat, že zaplacená služba byla opravdu poskytnuta, že se tedy nejedná o pouhou fakturu?
NahoruObvyklé pochybení společností
Nejhorší možnou variantou je situace, kdy tuzemský daňový poplatník obdrží od zahraniční mateřské či jinak spojené společnosti jednou měsíčně fakturu za služby, a příliš netuší, za co vlastně platí a jak byla cena stanovena. Ačkoliv se takto nejspíše podílí na nákladech mateřské společnosti, která řídí obchodní aktivity skupiny, není schopen tuto skutečnost prokázat. Mateřské společnosti zpravidla nevěnují příliš úsilí tomu, aby své dcerky informovali o obsahu služeb, které jim účtují. Zatímco poradenské společnosti ke své faktuře vždy přiloží soupis činností, aby klient věděl, za co platí,…