Od 1. dubna 2012 začala platit nová úprava
pracovnělékařské péče (dříve závodní preventivní péče), a to dle nové
legislativy, zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (dále
zákon o specifických zdravotních službách), a zákona č. 375/2011 Sb., kterým
se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách,
zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické službě (dále
doprovodný zákon). Doprovodný zákon novelizuje také řadu daňových
zákonů. Ke stejnému datu vstoupila v účinnost i prováděcí vyhláška k zákonu
o specifických zdravotních službách.
Ve smyslu stanoviska MZ a MPSV publikovaného na
webových stránkách těchto ministerstev k zajištění pracovnělékařských služeb v
souladu s přechodným ustanovením
§ 98 odst. 1 zákona o specifických
zdravotních službách lze pracovnělékařské služby poskytovat podle staré
úpravy (o závodní preventivní péči) až do 31. března 2013. Toto
přechodné období však neplatí pro povinnost úhrady pracovnělékařských
služeb.
Zákon o specifických zdravotních službách
institucionalizuje pracovnělékařskou péči, definuje pracovnělékařské služby a
stanoví, že pracovnělékařské služby zajišťuje pro zaměstnance a osoby
ucházející se o zaměstnání zaměstnavatel za podmínek stanovených tímto zákonem
a jinými právními předpisy. Každý zaměstnavatel je povinen uzavřít písemnou
smlouvu o poskytování pracovnělékařské péče s poskytovatelem
pracovnělékařských služeb, který je taktéž v zákoně definován. Poskytovatelem
pracovnělékařských služeb může být v zákonem definovaných případech i
registrující poskytovatel zaměstnance nebo uchazeče o zaměstnání, tzn.
všeobecný praktický lékař těchto osob.
Přijetí nové legislativy v oblasti pracovnělékařských
služeb představuje významnou změnu v ekonomickém dopadu na zaměstnavatele.
Zákon o specifických zdravotních službách a související nová legislativa totiž
ve značné míře přenáší úhradu pracovnělékařských služeb na
zaměstnavatele.
Úhrada nákladů zaměstnavatelem za pracovnělékařské
služby poskytnuté zaměstnancům poskytovatelem těchto služeb v rozsahu
stanoveném novou legislativou je obecně považována za daňově uznatelný
náklad zaměstnavatele a obecně nepředstavuje zdanitelný příjem
zaměstnance.
Nicméně v souvislosti s přijetím nové legislativy v
oblasti pracovnělékařských služeb je vhodné s ohledem na očekávané zvýšení
nákladů zaměstnavatelů na pracovnělékařské služby revidovat smluvní
vztahy mezi poskytovatelem tzv. nadstandardní zdravotní péče v případě, že
zaměstnavatel umožňuje svým zaměstnancům využití vybraných zdravotnických
zařízení poskytujících tuto péči tak, aby nedocházelo k překrývání
poskytování pracovnělékařských služeb a tzv. nadstandardní zdravotní péče a
hrazení stejných nákladů dvakrát či hrazení těchto nákladů v nevýhodném daňovém
režimu.
Doporučujeme i revizi smluvních vztahů mezi
zaměstnavatelem a poskytovatelem tzv. nadstandardní zdravotní péče s cílem
eliminace nevýhodného zdanění vynaložených nákladů v případě poskytování
služeb, které mohou být svým charakterem nákladem na dosažení, zajištění a
udržení příjmů zaměstnavatele (např. monitorování dodržování režimu
práceneschopných zaměstnanců, plnění spočívající v efektivnějším využití fondu
pracovní doby zaměstnanců apod.) a nemusí vstupovat do zdanitelného příjmu
zaměstnance.
Zdravotnická zařízení poskytující pracovnělékařskou
péči a tzv. nadstandardní zdravotní péči a případně i další související služby
zaměstnavatelům by měla ve smluvních vztazích se zaměstnavateli zohlednit i
daňová hlediska na straně zaměstnavatelů a jejich zaměstnanců.
Ke snadnější orientaci v daňovém režimu zdravotních a
jiných souvisejících služeb poskytovaných zdravotnickým zařízením nebo i jiným
subjektem, které jsou hrazeny zaměstnavatelem, slouží následující
tabulka.
Pracovnělékařské služby hrazené
zaměstnavatelem | Zaměstnanec | Zaměstnavatel |