3.2.4.4
Dočasné užívání ubytovacího zařízení a jiné rekreační služby – timesharing
JUDr. Jarmila Štefek, Mgr. Mgr. Radana Burešová
Spotřebitelé požívají ochrany i u tzv. timesharingových smluv, tj. smluv, jejichž předmětem je:
a) dočasné ubytování s noclehem na více než jeden časový úsek,
b) dlouhodobé rekreační produkty výměnného typu (jde o systém, jehož účastníci mohou měnit své pobyty za jiné s jinými účastníky, a mohou tak trávit dovolenou každý rok někde jinde),
c) pomoc při nabytí timesharingu či pomoc při jeho dalším prodeji.
Ustanovení na ochranu spotřebitele se použijí pouze v případě, že smlouva byla uzavřena na dobu delší než jeden rok. Totéž platí pro smlouvy o smlouvě budoucí výše uvedených typů.
Smlouva musí být uzavřena písemně. Podnikatel se však vůči spotřebiteli nemůže dovolat neplatnosti smlouvy v případě, že nebyl dodržen požadavek její písemné formy. Bezprostředně po uzavření smlouvy je podnikatel povinen vydat spotřebiteli alespoň jedno její vyhotovení.
Jedná se též o smlouvy, jejichž předmětem je rovněž ubytování na lodích, karavanech apod., nemusí tak jít pouze o nemovitost. Ochrana spotřebitele při těchto smluvních vztazích je více než žádoucí, neboť spotřebitel je snadným terčem pro zneužití podnikateli. Spotřebitel je navíc často znevýhodněn neznalostí prostředí, ubytování se totiž zpravidla nachází v různých exotických destinacích. Spotřebitel často nezná jazyk, na místo destinace se dostane mnohdy poprvé až s výrazným časovým odstupem, v minulosti byla častým nešvarem absence informací o nákladech spojených s udržováním ubytovacího zařízení, o kterých se spotřebitel dozvěděl často až po uplynutí lhůty pro odstoupení.
Náklady spojené s udržováním ubytovacího zařízení musejí být rozvrženy do rovnoměrných plateb, je-li smlouva uzavřena na dobu delší než jeden rok. K jiným úpravám ve smlouvě se nepřihlíží. To neplatí, pokud si strany ujednají možnost změny výše ročních splátek ihned po prvním roce v závislosti na vývoji cen těchto nákladů.
K platbě nákladů je třeba spotřebitele vyzvat, a to v textové podobě. Výzva má být podnikatelem učiněna čtrnáct dní přede dnem splatnosti, jinak je platba splatná čtrnáct dnů poté, co spotřebitele podnikatel vyzval.
NahoruPovinné náležitosti smlouvy
Smlouva musí především obsahovat identifikaci smluvních stran včetně uvedení jejich bydliště a sídla, datum uzavření smlouvy a místo, kde byla smlouva uzavřena. Součástí smlouvy musí být i formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož podoba je stanovena nařízením vlády č. 364/2013 Sb., o formulářích pro smlouvy, ve kterých se sjednává dočasné užívání ubytovacího zařízení a jiné rekreační služby (viz tento vzor). Smlouva musí dále obsahovat údaje sdělené spotřebiteli před jejím uzavřením. Tyto údaje lze změnit, pokud si to strany výslovně ujednají nebo pokud jejich nesoulad s údaji uvedenými ve smlouvě vyvolala objektivní skutečnost nezávislá na podnikatelově vůli. Poruší-li podnikatel povinnost odchylky ve smlouvě vyznačit a upozornit na ně spotřebitele, budou platit pro spotřebitele podmínky pro něj výhodnější.
Zákon neudává maximální dobu, na kterou lze smlouvu uzavřít. Smlouva tak může být uzavřena i na několik let, což se ve výsledku spotřebiteli nemusí vyplatit, jelikož je povinen platit roční udržovací poplatky a hradit služby spojené s udržováním ubytovacího zařízení, které podléhají vývoji cen a které se mohou v horizontu několika let mnohonásobně navýšit.
Proto zákon v případě smlouvy, kterou spotřebitel nabyl za úplatu právo na výhodu spojenou s ubytováním, popřípadě s dopravou nebo jinými službami, a která byla uzavřena na dobu delší než jeden rok, stanoví, že spotřebitel má právo vypovědět ji bez výpovědní doby a bez uvedení důvodu a jakékoliv sankce ve lhůtě čtrnácti dnů ode dne, kdy obdržel výzvu k zaplacení, a to počínaje obdržením výzvy k zaplacení druhé splátky.
NahoruInformační povinnost před uzavřením…