12.6.1
Identifikace potřeby vzdělávání
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Stanovení vzdělávacích potřeb se vztahuje k organizaci jako
celku, k jejím jednotlivým úsekům či pracovním pozicím a k jednotlivým
pracovníkům. Vychází z firemní strategie (klíčových faktorů úspěšnosti a
konkurenceschopnosti organizace a jejich promítnutí do schopností zaměstnanců),
z výkonových požadavků pracovních míst a osobních schopností (či výkonových
nedostatků) pracovníků. Identifikace potřeby vzdělávání pracovníků se zpravidla
opírá o požadavky vedoucích pracovníků, o výsledky pravidelných hodnocení
zaměstnanců, rozbory jejich pracovního výkonu i o požadavky pracovníků
samotných.
Zdroje informací
K hlavním zdrojům informací, které pomáhají identifikovat
potřeby organizace vzdělávání zaměstnanců, patří především následující:
NahoruCíle a plány organizace
-
cíle a plány organizace určující strategický směr, kterým
se organizace hodlá ubírat, a z něj plynoucí hlavní priority vzdělávání. Tyto
plány, například plány zavádění nové techniky a technologie, marketingové plány
apod., by měly ukazovat typy dovedností a schopností, které budou v budoucnu v
organizaci zapotřebí včetně počtů osob s požadovanými dovednostmi a
schopnostmi. Je-li například strategickým cílem organizace poskytovat v
odvětví, ve kterém působí, nejvyšší úroveň zákaznických služeb, pak trénink
manažerů i zaměstnanců se musí zaměřit zcela konkrétně na tento cíl. Nejsou-li
vzdělávání a trénink propojeny s firemními cíli, znamená to nejen, že
nepodporují firemní strategii, ale i to, že jsou prováděny samoúčelně a ve svém
zaměření vedeny často spíše subjektivními preferencemi manažerů a
zaměstnanců;
NahoruŘešení problému následnictví