dnes je 1.11.2024

Input:

Kdo provádí kontrolní postupy na DPH?

3.6.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

2024.1200.1
Kdo provádí kontrolní postupy na DPH?

Mgr. Ing. Alena Wágner Dugová

Podle statistik Finanční správy ČR je nejčastěji kontrolovanou daní právě daň z přidané hodnoty (dále jen "DPH"). V praxi se může plátce DPH setkat s různými kontrolními postupy finančních úřadů. V praxi pak bývají některé kontrolní postupy vykonávány i neformální cestou, což může pro plátce DPH přinášet řadu otázek, ale i nepříjemností, protože tyto neformální postupy nemají plně zakotvenu právní úpravu. Podstatné také je, který úřad může tento kontrolní postup provést.

Tento článek se zabývá kontrolními postupy v oblasti DPH zejména s důrazem na vymezení, který úřad může kontrolní postup realizovat.

1. Právní úprava organizace finančních úřadů

Organizace a pravidla pro finanční úřady je upravena v zákoně č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky (dále jen "ZoFS"). Aktuálně je přitom v České republice 15 finančních úřadů, a to Finanční úřad pro hlavní město Prahu, Finanční úřad pro Středočeský kraj, Finanční úřad pro Jihočeský kraj, Finanční úřad pro Plzeňský kraj, Finanční úřad pro Karlovarský kraj, Finanční úřad pro Ústecký kraj, Finanční úřad pro Liberecký kraj, Finanční úřad pro Královéhradecký kraj, Finanční úřad pro Pardubický kraj, Finanční úřad pro Kraj Vysočina, Finanční úřad pro Jihomoravský kraj, Finanční úřad pro Olomoucký kraj, Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj, Finanční úřad pro Zlínský kraj a Specializovaný finanční úřad. Tyto finanční úřady pak mají několik svých územních pracovišť. Pracoviště jsou upravena vyhláškou Ministerstva financí České republiky č. 189/2023 Sb., vyhláška o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech. K. červenci 2023 uzavřela finanční správa podle analýzy vytíženosti 77 územních pracovišť. 

V § 10 odst. 4 zák. č. 456/2011 Sb. je pak vymezena celorepubliková místní příslušnost finančních úřadů, a to pro vyhledávací činnosti při správě daní, pro postup k odstranění pochybností, daňové kontroly a jiné kontrolní postupy při správě daní.

2. Kdo provádí kontrolní postupy na DPH

Podle statistik Finanční správy ČR je nejčastěji kontrolovanou daní právě DPH. Pro představu lze uvést, že v roce 2022 bylo ukončeno 5 970 postupů k odstranění pochybností na DPH a pouze 1 042 postupů k odstranění pochybností na dani z příjmů právnických osob. U daňových kontrol bylo za rok 2022 ukončeno celkem 4 889 daňových kontrol na DPH a 1 787 daňových kontrol na dani z příjmů právnických osob. Ostatních kontrolních postupů bylo v oblasti DPH za rok 2022 celkem v 18 536 případech a na dani z příjmů právnických osob v 6 057 případech.

V praxi může jít o různé kontrolní postupy, které správce daně realizuje, například může jít o tyto postupy:

  • Místní šetření v sídle, provozovně plátce DPH, na finančním úřadě či jiném vhodném místě

  • Daňová kontrola po vyměření DPH, případně daňová kontrola před vyměřením DPH

  • Postup k odstranění pochybností

  • Vyhledávací činnost – například zaslání výzvy k poskytnutí listin a informací jinému daňovému subjektu, analýza dat z různých přiznání, porovnání kontrolního hlášení dodavatele a odběratele, neformální dotazování u daňového subjektu například formou emailu, analýza webových stránek plátce DPH a jeho obchodních partnerů, porovnávání dat z přiznání k DPH a Intrastatu, součinnost od banky

  • Analýza informací získaných z mezinárodní výměny informací – například databáze VIES

Podstatné pro plátce DPH je, že jakékoliv prověřování může být de facto vnímáno a posuzováno materiálně jako "daňová kontrola".

Kontrolní postupy na DPH provádějí finanční úřady, přičemž kontrolní postup může u plátce DPH realizovat na základě celorepublikové místní příslušnosti podle ZoFS úplně kterékoliv územní pracoviště v ČR. V současné praxi je běžné, že kontrolní postupy jsou zahajovány a realizovány jiným než místně příslušným finančním úřadem, přičemž může jít o finanční úřad stovky kilometrů vzdálený, což může působit praktické komplikace například pro osobní jednání či zasílání důkazních prostředků. V praxi je nezbytné také zasílat vyjádření a podklady na tzv. kontrolujícího správce daně, který daňovou kontrolu realizuje. Podstatné také je, že rozhodnutí o stanovení daně – typicky po daňové kontrole dodatečný platební výměr vyhotovuje a doručuje místně příslušný správce daně (nikoliv ten, který realizoval daňovou kontrolu). Pak je nutné zohlednit, že případné odvolání se podává správci daně, který rozhodnutí (tedy dodatečný platební výměr) vydal.

3. Kdo provádí kontrolní postupy Intrastatu

Intrastat je

Nahrávám...
Nahrávám...