Modelový příklad vhodný pro získání dotací z Komunitárních programů EU
V tomto příspěvku představíme modelový příklad vhodný pro získání dotací z Komunitárních programů EU. Konkrétně jsme zvolili projekt partnerství škol vhodný pro program Comenius, dotační titul Partnerství škol. Cílem textu je poskytnout potenciálním žadatelům možný námět na vhodný projekt a konkrétní doporučení k vyplňování jednotlivých kolonek elektronického formuláře žádosti. Náš modelový příklad uvádíme v českém jazyce, ale upozorňujeme, že oficiální dokumenty programu jsou vyplňovány v anglickém jazyce. Vybrané části žádosti, které budeme přebírat pro ilustraci z elektronického formuláře, budou proto v anglickém jazyce. Pro lepší pochopení budeme pojmenovávat hlavní části žádosti v českém i anglickém jazyce. Ve výkladu budeme postupovat chronologicky dle vybraných položek žádosti. Naším cílem je, aby text byl výstižný a nebyl přehnaně dlouhý, proto vybíráme jen podstatné kolonky. Přesněji uvedeno, vynecháváme takové části formuláře, jejichž vyplnění představuje pouze vypsání (vyjmenování) poměrně jasných údajů nebo skutečností.
- Struktura elektronického formuláře žádosti
Struktura modelového příkladu vychází z uspořádání formuláře projektové žádosti, který obsahuje následující části:
- část A: Obecné informace (General Information),
- část B: Předložení (Submission),
- B1: Kontext (Context),
- B2: Identifikace projektu (Project Identifiers),
- B3: Národní agentury (National Agencies),
-
část C: Organizace žadatele (Applicant Organisations),
- C1: Koordinátor (Coordinator),
- C1: Koordinátor (Coordinator),
- C2: Parter (Partner) – CX: Partner (Partner) – dle počtu partnerů,
-
část D: Popis projektu (Project Description),
- D1: Shrnutí (Summary),
- D2: Zdůvodnění (Rationale),
- D3: Cíle a strategie projektu (Project Objectives and Strategy),
- D4: Výsledky a výstupy (Results and Outcomes),
- D5: Evropská přidaná hodnota (European Value Added),
- D6: Dopady (Impact),
-
část E: Zaměření projektu (Project main Focus),
- E1: Vztah k obecným cílům programu (Relevance Towards the Objectives of the Programme),
- E2: Témata (Topics),
- E3: Oblasti vzdělávání/školení (Educational/Training Fields),
- E4: Klíčové kompetence (Key Competences),
- E5: Horizontální témata (Horizontal Issues),
-
část F: Implementace projektu (Project Implementation),
- F1: Rozdělení úkolů (Distribution of Tasks),
- F2: Spolupráce a komunikace (Cooperation and Communication),
- F3: Zapojení účastníků (Participant´s Involvment),
- F4: Integrace do probíhajících aktivit (Integration into Ongoing Activities),
- F5: Hodnocení (Evaluation),
- F6: Šíření a využití výsledků (Dissemination and the Use of Results),
-
část G: Účastníci a aktivity (Participants and Activities),
- G1: Účastníci (Participants),
- G2: Pracovní program (Work Programme),
- část H: Požadovaná dotace z EU (Requested EU Funding),
- část I: Kontrolní seznam (Checklist),
- část J: Ochrana osobních údajů (Data Protection Notice),
- část K: Čestné prohlášení (Declaration of Honour),
- část L: Podpis (Signature),
- část M: Odeslání (Submission).
2. Modelový průvodce zpracováním projektové žádosti
Identifikace projektu (Project Identifiers)
Název projektu: Pro náš modelový projekt jsme zvolili následující název: Žijeme v Evropě (We life in Europe)
Kód projektu: Jedná se o unikátní kód, jež má každá projektová žádost, a který je žádosti přidělen v momentě odeslání, tzv. finalizace.
Organizace žadatele (Applicant Organisations)
V této sekci projektové žádosti se vyplňují informace o koordinátorovi, partnerovi č. 1. Pro náš modelový projekt jsme zvolili jako žadatele veřejnou základní školu, která má 28 zaměstnanců a 160 žáků. Škola je lokalizovaná ve východních Čechách poblíž Svitav. Žáci jsou ve věku od 6 do 15 let. Zhruba 75 % žáků pochází z rodin situovaných ve střední vrstvě. Okolo 10 % z celkového počtu se řadí mezi žáky se speciálními potřebami, kteří potřebují asistenty při vzdělávacím procesu. 20 % dětí má rozvedené rodiče.
Koordinátor (Coordinator)
V této části uvádíme pouze žadatele projektu a nikoli partnery.
Partner (Partner)
Tato část se vyplňuje analogicky jako v případě koordinátora. S tím, že uvedete identifikaci partnera či partnerů. V případě více partnerů vyplňujete obdobně. Můžete uvádět partnera č. 3, 4, 5, atd. Část C tudíž může být rozdělena na oddíly C1, C2, C3 až např. C8 (dle počtu partnerů). Údaje by měly dodat partnerské instituce. Vedle charakteristiky partnera je vhodné také doplnit zkušenosti s realizovaným projekty v rámci Programu celoživotního učení nebo programů, které byly dostupné v minulém programovacím období.
Popis projektu (Project Description) - Shrnutí (Summary)
Formulujte stručný popis projektu – informace jako počet zapojených partnerů, cíle projektu, hlavní projektová témata, přehled znalostí a dovedností studentů, které projekt rozvíjí, apod. Jedná se o text, který by měl stručně a pochopitelně představit koncept projektu (ideálně tak, aby byl pochopitelný i člověku, který o projektu nic neví a nebude mít možnost si celý projekt přečíst). Shrnutí musí být napsáno v komunikačním jazyce projektu. Je to jediná část projektu, kterou vyplňujete v cizím jazyce, bez ohledu na to, jakým jazykem vyplňujete zbytek formuláře žádosti.
Tento text může být využit Evropskou komisí jako stručný popis Vašeho projektu. Samozřejmě v případě, že by byl podpořen. Berte proto v úvahu, že text může být volně dostupný veřejnosti.
V případě našeho modelového projektu je možné ve shrnutí uvést, že projekt zahrnuje osm základní a středních škol z partnerských zemí. Název projektu je „Žijeme v Evropě“. Cílem projektu je podpořit rozvoj vzájemného poznávání kultur a životních stylů partnerských zemí. Hlavní tematické oblasti projektu zahrnují: vzájemné představení žáků, charakteristiku školy, prezentace rodných měst a krajů, představení zemí (zvyků, tradic, apod.). Děti budou vytvářet v rámci projektu produkty, kterými budou popisovat a vyjadřovat uvedená témata. Postoje k jednotlivým tématům budou vysvětlovány a diskutovány. Projekt by tak měl přispět k většímu poznání kultur, toleranci a pochopení rozdílných názorů a postojů v rámci evropského prostoru. Realizace projektu by měla přispět k vytvoření vazeb mezi žáky stejného věku v různých zemích, rozvoji znalostí anglického jazyka, který bude hlavním komunikačním jazykem. Dále také budou rozšířeny dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Zdůvodnění (Rationale)
V této části formulujte do připraveného okna motivy a potřebnost realizace projektu. V případě projektu „Žijeme v Evropě“ je možné s ohledem na projektové zaměření uvést následující zdůvodnění:
- Většina žáků partnerských škol nemá možnost přijít do kontaktu a obsáhleji komunikovat s vrstevníky z dalších evropských zemí. Podle získaných poznatků získávají žáci nejvíce poznatků z médií, což může zkreslovat jejich pohled.
- Přímý kontakt a spolupráce na řešení projektových aktivit by měl rozšířit obzory a přehled žáků o evropských zemích a kulturách.
- Projekt by měl být přínosný také pro zapojené školy. Předpokládá se zařazení některých částí do výukových modulů škol. Měla by se také zvýšit atraktivita školních zařízení a motivace studentů ke studiu.
- Obzvláště přínosný by projekt měl být pro studenty se zvláštními výukovými potřebami, handicapované žáky a děti ze sociálně slabých rodin, pro které je začlenění do domácí a evropské společnosti často složitější.
- V neposlední řadě by měl projekt přispět i k rozšíření vzájemných kontaktů učitelů a k přenosu znalostí, zkušeností a nových výukových metod v pedagogickém procesu.
Cíle a strategie projektu (Project Objectives and Strategy)
V této části je nutné uvést nejen cíle projektu, ale i hlavní tematické okruhy projektu a nástroje k dosažení cílů.
Hlavním cílem modelového projektu je podpořit rozvoj vzájemného poznávání kultur partnerských zemí a rozšířit tak obzory žáků a zájem o způsoby života dalších obyvatel Evropy. Dílčími cíli projektu jsou:
- Zlepšení jazykových dovedností žáků.
- Zvýšení znalostí ICT.
- Rozvoj tvořivosti a zvýšení motivace žáků ke studiu.
Obrázek 1: Cíle a strategie
Pramen: Kopie z formuláře projektové žádosti
Hlavní tematické oblasti projektu zahrnují:
- vzájemné představení žáků,
- poznání škol a systémů vzdělávání,
- prezentace rodných měst a krajů (specifika, zvláštnosti, socio-ekonomické charakteristiky, apod.),
- představení zemí (zvyků, tradic, postavení v EU, apod.).
Jako možné aktivity k dosažení cílů lze doporučit:
- Vytváření produktů, které budou vystihovat aspekty života žáků, škol, regionů a zemí.
- Vzájemné poznávání a diskuse produktů.
- Interaktivní komunikace žáků partnerských zemí v anglickém jazyce.
- Výroba textů a poslech dvoujazyčných materiálů.
- Vytvoření webových stránek projektu, komunikace prostřednictvím sociální sítě Facebook.
- Spolupráce žáků při navrhování webových stránek projektu.
- Vytváření prezentací a projektových výstupů prostřednictví využití informačních technologií.
- Realizaci společných aktivit, které budou podporovat týmovou spolupráci a tvořivost žáků.
- Prezentace zjištění a výstupů, která bude rozvíjet komunikační dovednosti účastníků.
Výsledky a výstupy (Results and outcomes)
Oddíl výstupy a výsledky projektu je uspořádán do tabulky, která představuje do jisté míry i časový harmonogram aktivit. Formát tabulky zobrazuje obrázek č. 2.
Obrázek 2: Výsledky a výstupy
Pramen: Kopie z formuláře projektové žádosti
Při realizaci popisovaného modelového projektu předpokládáme dosažení následujících výsledků a výstupů:
- Zahajovací setkání, upřesnění výstupů projektu, dotazníkové šetření mezi partnery.
- Vytvoření loga projektu, společných webových stránek.
- Tematicky zaměřená společná setkání a videokonference (interkulturální komunikace, zlepšení jazykových kompetencí, týmová práce, sdílení pedagogických dovedností, prezentace aktivit, výstupů projektu).
- Výměna materiálů ve formě PPT prezentací, videí, materiálů pro interaktivní tabule, apod. Jednotlivá kola výměn mohou být rozdělena…