Zákon č. 346/2010 Sb. mění zákon č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony
(dále též novela). Jeho účinnost je stanovena k 1. 1. 2011, resp. pro
zdaňovací období započaté v roce 2011 s tím, že některá opatření (např.
odstraňující kolize s daňovým řádem) bude možné použít i pro rok 2009 a
předcházející, a naopak některá ustanovení až počínaje rokem 2012.
Na změny v ZDP navazují úpravy provedené v
zákoně č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů,
v zákoně č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s
výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a
poslanců Evropského parlamentu (dále též představitelé státní moci), a v
zákoně č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře.
Nahoru1.1 VÝSLUHOVÉ NÁLEŽITOSTI A PŘÍDAVEK NA BYDLENÍ
V § 4 odst.
1 písm. d) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen ZDP) se za účelem snížení schodku
rozpočtů veřejných financí zrušuje daňové osvobození některých výsluhových
náležitostí u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů podle
zvláštních předpisů. Bezpečnostním sborem se rozumí Policie České republiky,
Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní správa České republiky, Vězeňská
služba České republiky, Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční
styky a informace (§ 1 zákona č. 361/2003 Sb.).
Konkrétně jde o výsluhový příspěvek a
odbytné poskytované bývalým vojákům z povolání podle § 131 a
následujících zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, a bývalým
příslušníkům bezpečnostních sborů podle zákona č. 361/2003 Sb. Jedná se totiž o
nesystémové daňové výhody, které byly převzaty z dřívějších právních předpisů o
zdaňování mezd a byly poplatné době svého vzniku. Tento výsluhový příspěvek a
odbytné jsou pro účely zdanění prohlášeny v § 10 odst. 9 písm. a) ZDP za
ostatní příjmy (obdobně jako důchody a penze) a v ust. § 10 odst. 4 ZDP je
stanoveno, že jsou nesnížené o výdaje samostatným základem daně pro zdanění
zvláštní sazbou [§ 36 odst.
2 písm. v) ZDP], tj. budou zdaňovány prostřednictvím plátce příjmů
(plátce daně). Protože pro doplatky na výsluhových příspěvcích z let 2010 a
předcházejících vyplacených poplatníkům až po 1. 1. 2011 není v novele žádné
přechodné ustanovení, použije se pro jejich zdanění také daň srážkou zvláštní
sazbou (tj. ani tyto doplatky nejsou již osvobozeny od daně z příjmů).
V ust.
§ 4 odst. 1 písm.
d) ZDP se za účelem posílení právní jistoty upřesňuje, že
úmrtné a příspěvek na pohřeb náležející pozůstalým při úmrtí
příslušníka, které patří také mezi výsluhové náležitosti, protože mají
charakter náhrady škody, jsou nadále osvobozeny od daně z příjmů.
V § 4 odst.
1 písm. n) ZDP se novelou upřesňuje, že od daně z příjmů je
osvobozeno u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů
odchodné poskytované podle zvláštních právních předpisů.
S účinnosti od roku 2012 se v
§ 4 odst. 1 písm.
o) ZDP dále zrušuje daňové osvobození přídavku na
bydlení, který podle § 61 zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z
povolání náleží příslušníkům Armády ČR v aktivní službě, kteří nebydlí ve
služebním bytě. Přídavek na bydlení se v budoucnu posoudí jako zdanitelný
příjem podle
§ 6 odst. 1 písm.
d) ZDP plynoucí poplatníkovi v souvislosti s výkonem závislé
činnosti (služebním poměrem) a bude zdaňován plátcem příjmů (zaměstnavatelem)
jako součást mzdy, tj. při stanovení základu daně se tento příjem zvýší také o
povinné pojistné (na tzv. superhrubou mzdu).
1.2 ZDANĚNÍ PENĚŽNÍCH NÁHRAD U PŘEDSTAVITELŮ STÁTNÍ
MOCI
Součástí novely jsou změny v zákoně č. 236/1995
Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců
Evropského parlamentu, kterými se završuje proces daňových opatření v oblasti
peněžních náhrad poskytovaných při výkonu funkcí představitelům státní
moci.
V § 37 odst.
5 zákona č. 236/1995 Sb. se zrušuje zvláštní právní úprava,
podle které peněžní náhrady u představitelů státní moci nepodléhaly
doposud dani z příjmů (tj. peněžní plnění, která jsou náhradou podle
§ 5 a
§ 6 odst. 3 cit. zákona),
přestože v ZDP je pro ně již od roku 2010 zaveden standardní daňový režim. V
přechodných ustanoveních k novele zákona č. 236/1995 Sb. se současně
stanoví, že při zdanění těchto příjmů zúčtovaných za kalendářní měsíc prosinec
2010 se ještě použije
§ 37 zákona č. 236/1995
Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
V § 6 odst.
10 písm. a) ZDP jsou za funkční požitky prohlášeny nově
nejen funkční platy, ale i plnění poskytovaná v souvislosti se
současným nebo dřívějším výkonem funkce, jejichž výše se stanoví podle
zákona upravujícího platy a další náležitosti spojené s výkonem funkce
představitelů státní moci, některých státních orgánů a soudců (zákon č.
236/1995 Sb.), s výjimkou platu náležejícího prezidentu republiky a
náhrad spojených s výkonem jeho funkce (které jsou nově uvedeny v
§ 10 ZDP). Zmíněné peněžní
náhrady poskytované představitelům státní moci jsou přitom již od roku 2010 od
daně osvobozeny podle § 6 odst.
9 písm. s) ZDP, ale jen v taxativně vyjmenovaných případech a
jen v prokázané (skutečné) výši.
V § 6 odst.
10 písm. b) ZDP jsou obdobně za funkční požitky nově prohlášeny
nejen odměny za výkon funkce v orgánech obcí, v jiných orgánech územní
samosprávy, státních orgánech, občanských a zájmových sdruženích, komorách a v
jiných orgánech a institucích, ale nově i plnění poskytovaná v souvislosti
se současným nebo dřívějším výkonem těchto funkcí.
V § 6 odst.
12 ZDP se v souvislosti s legislativními změnami v oblasti
funkčních požitků upřesňuje, že při zdanění těchto příjmů se aplikují
nejen ustanoveníodstavců 7, 8 a 9 (tj. co není předmětem daně nebo je od daně
osvobozeno), ale také odstavec 6, v němž je stanoveno, že nepeněžní
příjem ve formě motorového vozidla bezplatně poskytnutého pro služební i
soukromé účely se musí ocenit měsíčně 1 % ze vstupní ceny vozidla a zdanit
(není-li ovšem takové naturální plnění např. u představitelů státní moci od
daně osvobozeno).
V § 6 odst.
9 písm. s) bod 10 ZDP se vedle legislativně technické úpravy pro
právní jistotu stanoví, že u soudců jsou osvobozeny od daně z příjmů
také náhrady prokázaných výdajů na dopravu veřejnými hromadnými
prostředky poskytované při tuzemských pracovních cestách, tj. které
jsou soudcům poskytovány podle
§ 32 odst. 1 písm. b)
zákona č. 236/1995 Sb.
V § 6
odst. 9 písm. r) a s) ZDP se odstraňuje nadbytečný text,
podle kterého jsou v těchto ustanoveních od daně z příjmů osvobozena
naturální plnění a některé prokázané náhrady výdajů nejen u představitelů
státní moci, ale také u českých poslanců Evropského parlamentu (zákon č.
362/2009 Sb.). Platy a odměny českých poslanců EP a další související plnění
jsou s účinností od přijetí nového statutu poslanců EP (od července 2009)
hrazeny z rozpočtu Evropské unie (nikoliv z rozpočtu České republiky) a
podléhají tam také zdanění (2005/684/ES, Euratom). Tyto příjmy jsou navíc za
účelem zamezení případného dvojího zdanění (v EU i v ČR) již od roku 2009
osvobozené od daně z příjmů v
§ 4 odst. 1 písm. zl)
ZDP (zákon č. 303/2009 Sb.). V čl. VII přechodných ustanovení cit.
zákona je dále stanoveno, že pro zdanění odměn a dalších souvisejících plnění
poskytovaných českým poslancům EP, kteří byli členy EP také ve volebním období,
které skončilo v roce 2009, a byli v roce 2009 znovu zvoleni, pokud se rozhodli
pro uplatňování dosavadního národního systému po celou dobu své činnosti, se
použije ještě ZDP, ve znění platném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Tzn., že od tohoto data již daňový režim příjmů českých poslanců EP není třeba
v zákoně jakkoliv upravovat.
Nahoru1.3 ZDANĚNÍ DŮCHODŮ U DŮCHODCŮ S VYŠŠÍMI PŘÍJMY
Z důvodu snížení schodku rozpočtů veřejných financí se
od roku 2011 v
§ 4 odst. 3 ZDP novelou
blokuje daňové osvobození důchodů a penzí poskytovaných z povinného systému
důchodového pojištění (tuzemského nebo i zahraničního), pokud u poplatníka
(důchodce) součet příjmů ze závislé činnosti a dílčích základů daně v případě
příjmů z podnikání a jiné samostatné činnosti a příjmů z pronájmu přesáhne
částku 840 tis. Kč ročně.
Počínaje rokem 2011 tedy podle § 4 odst. 1 písm. h) ZDP nadále
podléhají zdanění pravidelně vyplácené důchody nebo penze z povinného systému
důchodového pojištění, jen pokud jejich roční úhrn převyšuje částku 36násobku
minimální mzdy platné k 1. lednu kalendářního roku (do níž se nezahrnuje výše
příplatku nebo příspěvku k důchodu podle zvláštních právních předpisů). V
současnosti tato částka činí 288 000 Kč.
V § 4 odst.
3 ZDP se ale nově vylučuje použití tohoto osvobození v
případech, kdy součet příjmů podle
§ 6 ZDP a základů daně podle
§ 7 a
9 ZDP u poplatníka přesáhne ve
zdaňovacím období částku 840 000 Kč. Do úhrnu příjmů podle
§ 6 ZDP se pro účely tohoto
ustanovení přitom nezahrnují příjmy od daně osvobozené ani příjmy, z nichž je
daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. To bude znamenat, že zatímco se
dnes u zmíněných důchodů zdaňuje jako ostatní příjem podle
§ 10 ZDP pouze částka
důchodu (roční úhrn důchodů) překračující hranici ve výši 288 000 Kč, podle
nové právní úpravy se i při minimálním překročení součtu příjmů podle
§ 6 ZDP a základů daně podle
§ 7 a
9 ZDP (tj. nově stanoveného ročního
limitu ve výši 840 000 Kč) zdaní celý důchod (resp. úhrn důchodů), tzn. i do
částky 288 000 Kč.
Nahoru1.4 DAŇOVÉ ÚLEVY NA PENZIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Z důvodu zajištění slučitelnosti s primárním právem
Evropské unie (dále též EU) a zamezení případných sankcí ze strany EU se
novelou od roku 2011 rozšiřují daňové úlevy na produkty penzijního
pojištění, se kterými se prozatím setkáváme jen v zahraničí, a to za
obdobných podmínek, jako je tomu u českého penzijního připojištění se státním
příspěvkem a produktů soukromého životního pojištění splňujícího tzv. podmínku
2 x 60. Jedná se o úlevy v oblasti daňového osvobození příspěvků
poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnancům na toto penzijní pojištění a také
nezdanitelné části základu daně, bude-li se jednat o příspěvky placené samotným
poplatníkem, ale také včetně případných sankcí za jejich předčasné zrušení.
1.4.1 Příspěvky zaměstnavatele na penzijní
pojištění
V § 6 odst.
9 písm. p) ZDP jsou od daně z příjmů ze závislé činnosti
počínaje rokem 2011 nově osvobozeny příspěvky zaměstnavatele placené na
penzijní pojištění zaměstnance nejvýše do výše 24 000 Kč ročně, ale
jen v celkovém úhrnu s příspěvky zaměstnavatele placenými zaměstnanci na
jeho penzijní připojištění se státním příspěvkem (poukazovanými na jeho účet u
penzijního fondu) a s příspěvky zaměstnavatele na tzv. soukromé životní
pojištění zaměstnance (splňující tzv. podmínku 2 x 60), tj. v úhrnu na tři
produkty. I když to výslovně uvedeno není, daňové osvobození se vztahuje na
příspěvky poskytované zaměstnanci od téhož zaměstnavatele.
Daňové osvobození výše uvedené se nově vztahuje na
příspěvky poukázané ve prospěch zaměstnance na jeho penzijní pojištění u
instituce penzijního pojištění. Tyto příspěvky musí být placené na
základě smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem a institucí penzijního
pojištění, nebo na základě jinak sjednané účasti zaměstnance na penzijním
pojištění. Podmínkou dále je, že ve smlouvě o penzijním pojištění byla
sjednána výplata plnění až po 60 kalendářních měsících a současně
nejdříve v roce dosažení věku 60 let, také že právo na plnění z tohoto
penzijního pojištění má zaměstnanec a v případě smrti zaměstnance jiná osoba,
kromě zaměstnavatele, který hradil příspěvek na penzijní pojištění.
Podle § 6 odst. 17 ZDP se institucí penzijního pojištění
rozumí poskytovatel finančních služeb oprávněný k provozování penzijního
pojištění bez ohledu na jeho právní formu, který je:
provozován na principu fondového hospodaření,
zřízen pro účely poskytování důchodových dávek mimo povinný
důchodový systém na základě smlouvy nebo na základě jinak sjednané účasti na
penzijním pojištění a vykonává činnost z toho vyplývající,
povolen a provozuje penzijní pojištění v členském státě Evropské
unie, Norsku nebo Islandu a také podléhá dohledu příslušných orgánů v tomto
státě.
1.4.2 Příspěvky poplatníka na penzijní
pojištění
Podle § 15 odst. 5 ZDP může poplatník počínaje rokem 2011
uplatnit pro snížení základu daně jako nezdanitelnou částku v celkovém úhrnu
nejvýše 12 000 Kč ročně, nikoliv jen dosavadní příspěvky zaplacené
na své tuzemské penzijní připojištění se státním příspěvkem (tj. částku,
která se rovná úhrnu příspěvků zaplacených na zdaňovací období, sníženému o 6
000 Kč), ale nově též příspěvky na penzijní pojištění zaplacené podle
smlouvy o penzijním pojištění. Musí se ale jednat o smlouvu uzavřenou
mezi poplatníkem a institucí penzijního pojištění nebo na základě jinak
sjednané účasti poplatníka na penzijním pojištění u instituce penzijního
pojištění. Podmínkou dále je, že ve smlouvě o penzijním pojištění je
sjednána výplata plnění až po 60 kalendářních měsících a současně
nejdříve v roce dosažení věku 60 let; a částka, kterou lze takto odečíst, se
rovná úhrnu příspěvků na penzijní pojištění zaplacených poplatníkem na
zdaňovací období.
1.4.3 Průkazy pro uplatnění příspěvků na
penzijní pojištění
Pro účely uplatnění příspěvků zaplacených poplatníkem
na nové penzijní pojištění při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u
plátce daně (zaměstnavatele):
v § 38k odst. 5 písm. f) ZDP je stanoveno, že zaměstnanec
(ale jen daňový rezident ČR) uplatňující příspěvky na penzijní pojištění
jako nezdanitelnou část základu daně v žádosti o roční zúčtování záloh u svého
zaměstnavatele musí do 15. února po uplynutí roku písemně prohlásit, v jaké
výši zaplatil příspěvky na své penzijní pojištění;
§ 38l
odst. 1 písm. h) ZDP jsou uvedeny průkazy, na základě kterých
uplatní zaměstnanec tyto příspěvky při ročním zúčtování záloh, a to že
předloží:
smlouvu o penzijním pojištění nebo potvrzení instituce
penzijního pojištění o účasti poplatníka na penzijním pojištění, a
každoročně nejpozději do 15. února potvrzení penzijního
fondu nebo instituce penzijního pojištění o příspěvcích zaplacených poplatníkem
na jeho penzijní pojištění, a to na uplynulé zdaňovací období.
1.4.4 Sankce za předčasné ukončení penzijního
pojištění
V § 15 odst.
5 ZDP se počínaje rokem 2011 novelou zavádí u poplatníka také
sankce za předčasné ukončení penzijního pojištění. Obdobně, jako je tomu u
penzijního připojištění se státním příspěvkem, jestliže penzijní pojištění
zanikne bez nároku na penzi nebo na jednorázové vyrovnání či jednorázové
plnění a poplatníkovi bude současně vyplaceno odbytné nebo jiné plnění
související se zánikem takového produktu, pak nárok na uplatnění odpočtu
nezdanitelné části základu daně podle
§ 15 odst. 5 ZDP
zaniká a příjmem podle
§ 10 ZDP ve zdaňovacím
období, ve kterém k této skutečnosti dojde, jsou částky, o které byl
poplatníkovi v příslušných letech z důvodu zaplacených příspěvků na penzijní
pojištění základ daně snížen. Tzn., že poplatník má v případě předčasného
zániku penzijního pojištění povinnost podat daňové přiznání a
neoprávněně uplatněné částky pojistného uplatněné v minulých letech pro snížení
základu daně zdanit jako příjem podle
§ 10 ZDP.
1.4.5 Daňový režim dávek z penzijního
pojištění
V § 8 odst.
1 písm. e) ZDP se za příjmy z kapitálového majetku kromě dávek z
penzijního připojištění se státním příspěvkemprohlašují nově i dávky z
penzijního pojištění. Podle
§ 8 odst. 6 ZDP se tyto
dávky při stanovení základu daně sníží o zaplacené příspěvky
(zaměstnancem i zaměstnavatelem). Základ daně upravený podle
§ 8 odst. 6 ZDP bude
následně podroben dani vybírané srážkou podle § 36 odst. 2 písm. n) ZDP, tj.
povinnost daň srazit a odvést bude mít v tomto případě plátce daně (příslušná
instituce penzijního pojištění).
V § 8 odst.
4 ZDP se v této souvislosti doplňuje, že budou-li plynout příjmy
uvedené v
§ 8 odst. 1 písm.
e) ZDP (tj. dávky z penzijního pojištění) a v
§ 8 odst. 1 písm.
f) ZDP (tj. plnění ze soukromého životního pojištění) poplatníkovi,
který je daňovým rezidentem ČR ze zdrojů v zahraničí (z jiného státu), jsou
základem daně (dílčím základem daně), tzn., že je poplatník zahrne v
daňovém přiznání základu daně pro zdanění roční sazbou daně.
1.4.6 Základ daně u předčasných plnění z
penzijního pojištění
Úvodem je třeba uvést, že u řady produktů tzv.
soukromého životního pojištění je možné po dobu trvání pojistné smlouvy vybírat
z tohoto pojištění určité finanční částky a základem daně pro zdanění zvláštní
sazbou byl v těchto případech doposud příjem snížený o zaplacené pojistné. V
praxi často docházelo ke zneužití tohoto postupu za situace, kdy zaměstnavatelé
zaměstnancům přispívají na takové životní pojištění. V kombinaci s daňovým
režimem pojistného placeného zaměstnavatelem [§ 6 odst. 9 písm. p) ZDP] pak následným výběrem těchto
částek zaměstnanec dosáhne výhody v podobě nezdaněného příjmu. Novelou se
omezuje tento nežádoucí stav v
§ 8 ZDP nejen u produktů nového
penzijního pojištění, ale též u tzv. soukromého životního pojištění (viz
bod 1.4.7) tím, že při stanovení základu daně se tyto předčasné výběry sníží
nově pouze o pojistné placené poplatníkem (zaměstnancem), nikoliv o příspěvky
zaměstnavatele (obdobně, jako je tomu např. u odbytného/odkupného). V
§ 8 ZDP zároveň dochází novelou k
terminologické úpravě v návaznosti na legislativu v oblasti pojištění.
V § 8 odst.
6 ZDP se v souvislosti s výše uvedeným stanoví, že při stanovení
základu daně se jak jednorázové plnění z penzijního pojištění, tak i
plnění při předčasném zániku nového penzijního pojištění nesnižuje o
příspěvky zaplacené zaměstnavatelem ve prospěch zaměstnance, tj. že při
stanovení základu daně u těchto plnění lze uplatnit jen příspěvky zaplacené
zaměstnancem.
1.4.7 Stanovení základu daně u jiného příjmu z
pojištění osob
V § 8 odst.
7 ZDP se novelou stanoví, že také jiný příjem z pojištění
osob, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy, se
při stanovení základu daně nově může snížit jen o pojistné zaplacené
poplatníkem (zaměstnancem) ke dni výplaty a do výše tohoto příjmu. Tzn.,
nikoliv jako doposud, také o pojistné příspěvky zaplacené zaměstnavatelem ve
prospěch zaměstnance. Nadále platí, že plyne-li tento jiný příjem z pojištění
osob, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy v průběhu
trvání pojištění opakovaně, dříve uplatněné pojistné při stanovení základu daně
opakovaně uplatnit již nelze.
1.4.8 Podmínka nejméně 90 % příjmů ze zdrojů v
ČR
V § 15 odst.
9 ZDP se v souvislosti s novým odpočtem pojistného placeného na
penzijní pojištění zpřísňují u poplatníků, kteří jsou v ČR daňovými
nerezidenty, podmínky pro uplatnění všech nezdanitelných částí základu daně
uvedených v
§ 15 ZDP. Počínaje
zdaňovacím obdobím 2011 se u daňového nerezidenta stanoví, že základ daně
podleodstavců 1 až 8 (tj. u všech nezdanitelných částí základů daně) lze
snížit za zdaňovací období jen za podmínky, že úhrn jeho příjmů ze zdrojů na
území České republiky podle
§ 22 ZDP činí nejméně 90 %
všech jeho příjmů. Výjimkou jsou obdobně, jako tomu bylo doposud, jen příjmy,
které nejsou předmětem daně podle
§ 3 nebo
6 ZDP nebo které jsou od daně
osvobozeny podle
§ 4,
6 nebo
10 ZDP, a dále příjmy, z
nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Do 31. 12. 2010
byla tato podmínka stanovena jen pro uplatnění nezdanitelné části základu daně
uvedené v § 15
odst. 3 a 4 ZDP, tj. při odpočtu úroků z úvěrů použitých na
financování bytových potřeb.
V § 38g odst.
2 ZDP se v této souvislosti pro daňové nerezidenty od roku 2011
stanoví, že jsou povinni podat v České republice daňové přiznání, nejen pokud
uplatňují slevy na dani podle
§ 35ba odst. 1 písm. b)
až e) ZDP, nebo daňové zvýhodnění, ale nově i pokud uplatňují pro
snížení základu daně nezdanitelné části základu daně, tj. kteroukoliv, a
nikoliv jako doposud pouze úroky z úvěrů použitých na financování bytových
potřeb podle
§ 15 odst. 3 a 4 ZDP.
PŘEHLED VÝHOD, KTERÉ MOHOU UPLATNIT NEREZIDENTI ČR V ROCE 2011 U
ZAMĚSTNAVATELE A KTERÉ JEN V DAŇOVÉM PŘIZNÁNÍ
Daňové výhody | Podmínka 90
% příjmů v ČR | Uplatnění v
daňovém přiznání | Uplatnění u
zaměstnavatele |
1. Slevy na dani dle
§ 35ba ZDP |
- na poplatníka | Ne | Ano | Ano |
- na druhého z manželů | Ano | Ano | Ne |
- na invaliditu 1. a 2. stupně
(český důchod) | Ano | Ano | Ne |
- na invaliditu 3. stupně | | | |
(český důchod) | Ano | Ano | Ne |
- na průkaz ZTP/P | Ano | Ano | Ne |
- pro studenta | Ne | Ano | Ano |
2. Daňové zvýhodnění: | Ano | Ano | Ne |
3. Nezdanitelné
částky: |
- úroky z úvěrů na bytové potřeby | Ano | Ano | Ne |
- dary poskytnuté a) v ČR, b) v jiném
státě | a) Ano b) Ano | a) Ano b) Ano | a) Ne b) Ne |
- příspěvky na penzijní připojištění
se stát. příspěvkem a penzijní pojištění | Ano | Ano | Ne |
- pojistné na soukromé život.
pojištění | Ano | Ano | Ne |
- členské příspěvky odborové
organizace | Ano | Ano | Ne |
- úhrada za zkoušky v dalším
vzdělávání | Ano | Ano | Ne |
Nahoru1.5 UPŘESNĚNÍ DEFINICE ZÁKLADU DANĚ U ZAMĚSTNANCŮ
V § 6 odst.
13 ZDP se s ohledem na neustálé problémy při stanovení základu
daně a výpočtu tzv. superhrubé mzdy u zahraničních zaměstnanců, kteří zcela
nebo zčásti nespadají do systému našeho tuzemského povinného pojištění,
definuje pojem zaměstnanec, u kterého zaměstnavatel povinnost platit
povinné pojistné nemá. Výslovně se uvádí, že se touto osobou rozumí
zaměstnanec, u něhož se odvod povinného pojistného (sociálního nebo
zdravotního) neřídí tuzemskými zvláštními předpisy, nebo zaměstnanec, na
kterého se vztahuje zahraniční zákonné pojištění (či již zcela nebo jen
zčásti). Tzn., že to není zaměstnanec spadající do systému našeho povinného
pojištění, ale s příjmy, ze kterých se v našem pojistném systému toto povinné
pojistné neplatí, např. s příjmy plynoucí na základě dohody o provedení práce,
ze kterých se neplatí ani sociální a zdravotní pojištění a které se na tzv.
superhrubou mzdu nezvyšují apod.
Nahoru1.6 DARY POSKYTNUTÉ INVALIDNÍM OSOBÁM
Podle stávající úpravy v § 15 odst. 1 ZDP je
možné uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně mimo jiné také dary
poskytnuté na vymezené účely fyzickým osobám s bydlištěm na území České
republiky, které jsou poživateli invalidního důchodu, tzn., pobírají-li
invalidní důchod. Vzhledem k tomu, že pobírání invalidního důchodu nebylo do
konce roku 2009 omezeno maximální věkovou hranicí (dosažením věku 65 let), bylo
možné poskytnout takový dar i osobám vyššího věku.
Od 1. 1. 2010 by ale osoby, které dosáhly věku 65 let,
byly znevýhodněny, neboť po dosažení této věkové hranice již nebudou pobírat
důchod invalidní, ale důchod starobní. S cílem odstranit tuto disproporci se v
§ 15 odst. 1 ZDP novelou
doplňuje, že zmíněné dary lze poskytnout nejen fyzickým osobám, které jsou
poživateli invalidního důchodu, ale také těm, které byly poživateli
invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu. Poprvé lze takto
postupovat podle přechodných ustanovení novely již za zdaňovací období
započaté v roce 2010 (čl. II bod 3).
Nahoru1.7 DARY POSKYTNUTÉ DO ZAHRANIČÍ
V § 15 odst.
1 ZDP se novelou upravují podmínky pro uplatnění darů
poskytnutých příjemcům do zahraničí. Zde se doposud posuzovalo splnění podmínek
týkajících se účelu daru a příjemce daru podle právních předpisů příslušného
státu, a jen pokud taková úprava nebyla, musely být splněny podmínky
stanovené právními předpisy České republiky. Nově pro uplatnění darů
poskytnutých právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území
jiného členského státu Evropské unie, Norska nebo Islandu, jedná-li se o
účel daru nebo o příjemce daru, musí být splněny podmínky stanovené v
tuzemském ZDP. Poprvé lze použít novou právní úpravu podle přechodných
ustanovení novely již za zdaňovací období započaté v roce 2010 (čl. II bod
3).
Nově jsou totiž důležité materiální podmínky státu,
který daňovou úlevu poplatníkovi poskytuje, nikoliv státu, kde má příjemce daru
(obdarovaný) své sídlo nebo bydliště. Rozhodující není ani skutečnost, zda jiný
stát podporuje určitou skupinu subjektů a určitou společensky prospěšnou
aktivitu také daňovými nástroji. Vychází se z toho, že podpora veřejně
prospěšného sektoru je věcí každého státu a ten si sám musí zvolit, které
společensky prospěšné aktivity chce daňově podporovat a jaké nástroje k tomu
použije. Navržená úprava přitom odpovídá principům zakotveným Soudním dvorem EU
(C-318/07 Persche). Nezbytným předpokladem pro uplatnění hodnoty darů
poskytnutých obdarovaným do zahraničí je také uspokojivé prokázání rozhodných
skutečností. Tzn., že správce daně posoudí, zda průkazy, na základě kterých
bude poplatník nárok uplatňovat, považuje za adekvátní. Ukáže-li se, že tomu
tak není (zejména z důvodu výměny údajů stanovených v článku 8 směrnice
77/799), nic nebrání dotčeným daňovým orgánům, aby požadovaný odpočet
nezdanitelné části základu daně odmítly uznat (např. nebudou-li důkazy, které
považují za nezbytné k vyměření daně, poplatníkem dodány apod.).
Nahoru1.8 ÚROKY Z ÚVĚRU NA KOUPI POZEMKU
V § 15 odst.
3 písm. b) ZDP se u bytové potřeby definované jako koupě
pozemku, na němž musí být zahájena výstavba bytové potřeby uvedené pod
písmenem a) ve lhůtě do 4 let od okamžiku uzavření úvěrové smlouvy, novelou
ruší podmínka, že poplatník musí při této výstavbě využít dalšího
úvěru poskytnutého na financování bytových potřeb. Splnění této další
podmínky bylo v praxi totiž problematické a obtížně kontrolovatelné (např. ze
současného znění zákona nebylo zřejmé, v jaké výši by měl být takový úvěr
poskytnutý, uvedená podmínka by zřejmě byla splněna i při využití úvěru ve výši
1 Kč apod.). Nadále ovšem platí, že poplatník, který využil úvěr na
koupi stavebního pozemku, musí do čtyř let na takovém pozemku začít stavět.
1.9 NEOPRÁVNĚNĚ UPLATNĚNÉ ÚROKY Z ÚVĚRU NA KOUPI
POZEMKU
Jak je výše uvedeno, poplatník, který použije úvěr na
koupi pozemku, je povinen do čtyř let od okamžiku uzavření úvěrové smlouvy
zahájit na koupeném pozemku výstavbu bytové potřeby. Jestliže poplatník
uplatňuje po dobu prvních čtyř let odečet zaplacených úroků ze zmíněného úvěru
pro snížení základu daně u zaměstnavatele, měl by tomuto zaměstnavateli v
okamžiku vypršení stanovené lhůty čtyř let prokázat, že stavbu zahájil.
Neprokáže-li poplatník tuto skutečnost, je zaměstnavatel povinen zpětně za
jednotlivá uplynulá zdaňovací období přepočítat daňovou povinnost
poplatníka.
Vzhledem k administrativní náročnosti takového postupu
i složitého ověřování rozhodných skutečností, a to nejen u zaměstnavatele
(např. v případě, že poplatník již pro zaměstnavatele nepracuje), ale také u
správce daně (neboť poplatník podávající přiznání k dani je povinen za těchto
okolností podat za uplynulá zdaňovací období dodatečná daňová přiznání), se
novelou při nedodržení zákonné lhůty 4 let přenáší odpovědnost za
neoprávněné uplatnění odpočtu úroků výlučně na poplatníka (obdobně, jako
je tomu např. při předčasném zrušení smlouvy o soukromém životním
pojištění).
V § 15 odst.
4 ZDP se za tímto účelem počínaje rokem 2011 stanoví, že jde-li
o předmět bytové potřeby uvedený v
§ 15 odst. 3 písm. b) ZDP,
u něhož nebude splněna podmínka zahájení výstavby bytové potřeby do 4 let od
okamžiku uzavření úvěrové smlouvy, nárok na uplatnění odpočtu nezdanitelné
části základu daně zaniká a příjmem podle
§ 10 ZDP ve zdaňovacím
období, v němž k této skutečnosti došlo, jsou částky, o které byl v příslušných
letech z důvodu zaplacených úroků z úvěrů základ daně snížen. Tzn., že
povinností zdanit prospěch plynoucí z neoprávněně uplatněných úroků v minulých
letech má v tomto případě výlučně poplatník prostřednictvím daňového přiznání
podaného u svého místně příslušného správce daně (nikoliv již zaměstnavatel), a
to ve zdaňovacím období, ve kterém k nedodržení této podmínky dojde.
Nahoru1.10 MOTIVAČNÍ PŘÍSPĚVEK PRO STUDENTY
V
§ 24 odst. 2 ZDP se novelou
doplňuje písmeno zu), podle kterého je pro zaměstnavatele nově daňově
uznatelným výdajem (nákladem) motivační příspěvek poskytnutý na základě
smluvního vztahu žákovi nebo studentovi připravujícímu se pro poplatníka na
výkon profese (budoucím zaměstnancům), ale u žáka střední školy jen do výše
2 000 Kč měsíčně a v případě studenta vysoké školy do výše 5 000 Kč
měsíčně. Částka motivačního příspěvku poskytovaná nad stanovený limit není
přitom podle
§ 25 odst. 1 písm. j) ZDP
pro zaměstnavatele daňovým výdajem (jednalo by se o výdaj nad limity stanovené
tímto zákonem).
Současně se stanoví, že motivačním příspěvkem se pro
účely tohoto zákona rozumí: stipendium, příspěvek na stravování, ubytování,
vzdělávání ve vzdělávacích zařízeních související s budoucím výkonem profese,
jízdné v prostředcích hromadné dopravy do místa vzdělávání a na pořízení
osobních ochranných prostředků a pomůcek poskytovaných nad rámec zvláštních
právních předpisů.
U studenta (žáka) se výše uvedené plnění
(motivační příspěvek) posoudí jako zdanitelný příjem plynoucí poplatníkovi v
souvislosti s budoucím výkonem závislé činnosti podle
§ 6 odst. 1 písm.
d) ZDP. I tento poplatník ale může u jednoho zaměstnavatele na dané
zdaňovací období podepsat prohlášení k dani a uplatnit např. slevu na dani na
poplatníka nebo slevu z titulu soustavné přípravy na budoucí povolání.
1.11 SNÍŽENÍ SLEVY NA DANI NA POPLATNÍKA PRO ROK
2011
V § 35ba odst.
1 ZDP se z důvodu snížení fiskálního napětí v souvislosti s
opakujícími se povodňovými škodami novelou snižuje pouze pro zdaňovací
období roku 2011 (čl. IX. novely) výše základní slevy na dani (na
poplatníka) o 1 200 Kč za rok (tj. o 100 Kč měsíčně). Tzn. z částky
24 840 Kč ročně na částku 23 640 Kč, a u zaměstnance s podepsaným
prohlášením k dani z částky 2 070 Kč měsíčně na částku 1 970
Kč.
1.12 ZRUŠENÍ DUPLICITNÍ PROCESNĚPRÁVNÍ ÚPRAVY V
§ 35d ZDP
V § 35d odst. 10 ZDP se zrušuje nadbytečná procesněprávní úprava
týkající se správy daňového bonusu poskytovaného zaměstnancům zaměstnavatelem,
tj., že se s ním zachází jako s přeplatkem na dani. Podle
§ 2 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád (dále jen DŘ) se totiž daní rozumí též jiný
způsob zdanění, tzn. i daňový bonus a zvláštní procesněprávní úprava pro
správu daňového bonusu v hmotně právním předpise (v ZDP) by byla
duplicitní.
Nahoru1.13 UPŘESNĚNÍ DEFINICE PLÁTCE DANĚ
V § 38c
odst. 1 a 2 ZDP (včetně nadpisu) se upřesňuje definice plátce
daně, protože s účinností od 1. 1. 2011 je v nové procesněprávní normě (v
§ 20 odst. 1 DŘ) vymezeno
postavení plátce daně a jeho majetková odpovědnost jen v obecné poloze. Je zde
pouze uvedeno, že daňovým subjektem je osoba, kterou za daňový subjekt
označuje zákon, jakož i osoba, kterou zákon označuje jako poplatníka nebo jako
plátce daně. V ZDP ale definice tuzemské osoby mající povinnosti plátce
daně uvedena doposud nebyla, protože práva a povinnosti plátce daně byly obecně
upraveny v zákoně č. 337/1992…