Paušální částky hrazené zaměstnancům
RNDr. Ivan Brychta
V tomto článku se budeme zabývat otázkou možnosti paušalizace pravidelně se opakujících náhrad hrazených zaměstnavatelem zaměstnancům, a to se zaměřením na zaměstnavatele (OSVČ) vedoucí daňovou evidenci.
NahoruPrávní úprava
-
Zákon o daních z příjmů, a to zejména:
- - § 24 odst. 2 písm. x) ZDP, podle něhož jsou paušální částky hrazené zaměstnavatelem zaměstnanci daňově uznatelným výdajem zaměstnavatele
- - § 6 odst. 7 písm. b) až d) ZDP uvádí náhrady, které lze paušalizovat
- - § 6 odst. 8 ZDP upravuje další podmínky pro paušalizaci náhrad vyplácených zaměstnanci
-
Pokyn GFŘ D-59 bod 4 k § 24 odst. 1 (paušalizace výdajů na udržování jednotného pracovního oblečení)
-
Zákoník práce, a to § 182 ZP, podle něhož lze paušalizovat náhrady cestovních výdajů
NahoruCo lze a nelze paušalizovat
Účelem paušalizace je zjednodušení vyúčtování pravidelně se opakujících náhrad hrazených zaměstnavatelem zaměstnancům.
Paušalizovat lze např.:
-
náhrady cestovních výdajů vyplácené podle zákoníku práce,
-
výdaje na udržování osobních ochranných pracovních prostředků,
-
náhrady hodnoty mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků poskytovaných podle zákoníku práce,
-
příspěvky na udržování stejnokrojů a pracovního oblečení,
-
částky, kterými zaměstnavatel hradí zaměstnanci prokázané výdaje, které za zaměstnavatele vynaložil zaměstnanec ze svého tak, jako by je vynaložil přímo zaměstnavatel (např. telefonní hovory nebo připojení na internet z domova zaměstnance, pokud je to v určitých případech využíváno pro pracovní účely),
-
náhrady za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce poskytované zaměstnanci podle zákoníku práce.
Paušalizovat ve formě finančního plnění nelze poskytování osobních ochranných prostředků (viz § 104 odst. 5 ZP).
NahoruZpůsob prokazování
Rozhodne-li se zaměstnavatel vyplácet tyto náhrady zaměstnancům paušální částkou, je nutno oprávněnost výše paušálu prokázat na základě kalkulace skutečných výdajů a vnitřním předpisem.
Vnitřní předpis by měl obsahovat:
-
vymezení, kterých zaměstnanců se paušalizace týká,
-
druhy náhrad,
-
období, na které je paušál stanoven,
-
způsob krácení stanoveného paušálu při nepřítomnosti zaměstnance z důvodu nemoci, dovolené apod.,
-
způsob výpočtu, výši paušálu a způsob jeho vyplácení zaměstnancům.
Při použití paušalizace musí být zaměstnavatel kdykoliv v průběhu zdaňovacího období schopen prokázat oprávněnost a odůvodněnost stanovení paušálu a jeho vynaložení na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Při dodržení uvedených podmínek jsou vyplacené paušály daňově uznatelným výdajem.
NahoruZachycení v daňové evidenci
Vyplacení paušálu se do daňové evidence zanese stejným způsobem, jakým se zachycuje nepaušalizovaný výdaj obdobného charakteru. Tedy např.:
NahoruStanovení paušálu
Paušalizují se jednotlivé druhy náhrad, jako např. náhrady za ubytování, náhrady nutných vedlejších výdajů apod. Při stanovení paušálu musí zaměstnavatel rozhodnout, jak dlouhého období se paušál týká (den, týden). Pokud je stanoven paušál vícedenní, je třeba stanovit krácení…