4.5.1 Předkládání evidenčních listů důchodového pojištění
Ing. Olga Krchovová
Zaměstnavatelé jsou povinni vést potřebné záznamy o skutečnostech rozhodných pro nárok na dávky důchodového pojištění, jejich výši a výplatu a předkládat je příslušným orgánům sociálního zabezpečení.
Evidenční list důchodového pojištění (ELDP) vyhotovuje zaměstnavatel:
-
za každý kalendářní rok po účetní závěrce, nejpozději do 30. 4. následujícího roku, pokud trvala výdělečná činnost k 31. 12.,
-
do jednoho měsíce po konečném vyúčtování příjmů v případě, že skončila výdělečná činnost před 31. 12., nejpozději do 31. 1. následujícího kalendářního roku.
Evidenční listy předkládají zaměstnavatelé České správě sociálního zabezpečení v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.
ELDP zaměstnavatel předkládá do 30 dnů
ELDP zaměstnavatel předkládá do 8 dnů
Při úmrtí pojištěnce se předkládá ELDP na vyžádání OSSZ ve lhůtě jí určené, případně do 3 měsíců od úmrtí, nedošlo-li k jeho vyžádání dříve.
Od 1. 1. 2010 se ELDP vedou pro všechny zaměstnance, tedy i pro poživatele starobních důchodů.
Od 1. 9. 2020 došlo v souvislosti s přijetím zákona č. 255/2020 Sb. k úpravě § 39 odst. 1 ZOPSZ, na základě kterého ELDP předkládají zaměstnavatelé ČSSZ nově pouze v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo…