7.4.2.1
Přehled hlavních povinností zaměstnavatelů při provádění důchodového pojištění
JUDr. Roman Lang, PhD., JUDr. Vladimír Voříšek
Zaměstnavatelé musejí při provádění důchodového pojištění svých zaměstnanců podle § 35a ZOPSZ především vést potřebné záznamy o skutečnostech rozhodných pro nárok na dávky důchodového pojištění, jejich výši a výplatu, předkládat je příslušným orgánům sociálního zabezpečení a písemně hlásit změny v těchto rozhodných skutečnostech (do osmi dnů, není-li určeno jinak).
Mezi hlavní povinnosti zaměstnavatele tedy patří:
-
vedení, předkládání a úschova záznamů a úschova evidenčních listů důchodového pojištění, resp. při zániku zaměstnavatele bez právního nástupce zajištění takové úschovy (viz § 35a a 37 ZOPSZ),
-
vedení evidenčních listů důchodového pojištění a provádění záznamů do nich (viz § 38 ZOPSZ),
-
předkládání evidenčních listů důchodového pojištění (§ 39 ZOPSZ),
-
plnění obsahu výzvy územní správy sociálního zabezpečení v souvislosti s podáním žádostí o dávky důchodového pojištění, kterou podal jejich zaměstnanec (§ 83 odst. 2 ZOPSZ),
-
hlášení o zaměstnání poživatelů starobního důchodu (§ 41 ZOPSZ),
-
potvrzování rozhodných údajů (§ 42 ZOPSZ).
Tyto povinnosti lze označit jako obecné. Kromě nich však existují některé povinnosti zvláštní, protože se týkají jen některých zaměstnavatelů nebo zaměstnavatelů některých osob.
Plnění úkolů…