3.2.4.3
Smlouvy o finančních službách
JUDr. Jarmila Štefek, Mgr. Mgr. Radana Burešová
NahoruPojem "smlouva o finanční službě"
Podle § 1841 NOZ se smlouvou o finanční službě rozumí každá spotřebitelská smlouva týkající se bankovní, úvěrové, platební nebo pojistné služby, smlouva týkající se penzijního připojištění, směny měn, vydávání elektronických peněz a smlouva týkající se poskytování investiční služby nebo obchodu na trhu s investičními nástroji.
Ustanovení na ochranu spotřebitele se však na smlouvy o finančních službách použijí pouze v případě, že k uzavření smlouvy došlo výhradně pomocí prostředku komunikace na dálku.
Pan Dvořák si s bankovní úřednicí telefonicky sjednal obsah smlouvy o vedení běžného účtu s tím, že samotnou smlouvu přišel uzavřít na pobočku banky. K uzavření smlouvy tudíž nedošlo distančním způsobem, a úprava NOZ na ochranu spotřebitele se proto na tento smluvní vztah a závazky z něho vzniklé nepoužije.
Pokud na základě smlouvy o finančních službách dojde k uzavření dalších obdobných, časově navazujících smluv (např. na základě smlouvy o běžném účtu bude uzavřena smlouva o vydání bankovní karty a poté smlouva o spořicím účtu), ochrana spotřebitele se bude vztahovat pouze na první z těchto časově navazujících smluv obdobné povahy, avšak pouze za podmínky, že časový odstup mezi nimi nebude činit více než jeden rok. Bude-li právní úkon stejné nebo obdobné povahy učiněn (opět výhradně pomocí prostředku komunikace na dálku) až o rok později, např. pokud bude v rámci internetového bankovnictví elektronicky uzavřena smlouva o vydání platební karty k běžnému účtu až po roce od zřízení běžného účtu, příslušná ustanovení NOZ o smlouvách o finanční službě se opět uplatní v plném rozsahu – samozřejmě za předpokladu, že klient banky bude vystupovat jako spotřebitel.
NahoruInformační povinnost podnikatele
Před uzavřením smlouvy o finančních službách nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku, musí podnikatel v dostatečném předstihu spotřebiteli sdělit:
-
svoji totožnost, adresu sídla, telefonní číslo a, existuje-li, pak adresu pro doručování elektronické pošty,
-
označení zboží nebo služby a popis jejich hlavních vlastností v rozsahu odpovídajícím použitému prostředku komunikace a povaze zboží nebo služby,
-
způsob platby a způsob dodání a čas dodání nebo plnění a případně pravidla vyřizování stížností,
-
náklady na prostředky komunikace na dálku, pokud se liší od základní sazby,
-
nejkratší dobu, po kterou budou trvat spotřebitelovy povinnosti ze smlouvy, má-li být smlouvou určena,
-
hlavní předmět svého podnikání,
-
název a sídlo orgánu odpovědného za výkon dohledu nebo státního dozoru nad činností podnikatele, jde-li o podnikání na základě povolení,
-
celkovou cenu poskytované služby včetně všech daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění placených prostřednictvím podnikatele a jiných souvisejících nákladů; nelze-li přesnou celkovou cenu určit předem, pak veškeré údaje o způsobu výpočtu konečné ceny umožňující spotřebiteli si tuto cenu ověřit,
-
údaje o dalších daních nebo nákladech, které se prostřednictvím podnikatele nehradí nebo které podnikatel nevybírá,
-
možná rizika mimo kontrolu podnikatele spojená s poskytovanou finanční službou včetně případného upozornění, že minulé výnosy nezaručují výnosy budoucí,
-
poučení o možnosti či nemožnosti odstoupit od smlouvy podle § 1846 NOZ (možnost odstoupení do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy, pokud mu však byly údaje podle § 1843 až 1845 NOZ sděleny až po uzavření smlouvy, pak ve lhůtě čtrnácti dnů ode dne, kdy mu byly sděleny; od smlouvy o životním pojištění nebo o penzijním připojištění má spotřebitel právo odstoupit ve lhůtě třiceti dnů ode dne, kdy byl podnikatelem informován, že byla uzavřena smlouva na dálku; pokud mu však byly údaje podle § 1843 až 1845 NOZ sděleny až po uzavření smlouvy, pak ve lhůtě čtrnácti dnů ode dne, kdy mu byly sděleny; od smlouvy o životním pojištění nebo o penzijním připojištění má spotřebitel právo odstoupit ve lhůtě třiceti dnů ode dne, kdy byl podnikatelem informován, že byla uzavřena smlouva na dálku), včetně poučení o lhůtách k uplatnění práva odstoupit od smlouvy, o podmínkách, za jakých může být uplatněno, o částce, jejíž zaplacení může být po spotřebiteli požadováno podle § 1849 NOZ [odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, může po něm podnikatel požadovat neprodlené zaplacení ceny jen za službu do této doby již skutečně poskytnutou; cena nesmí být nepřiměřená rozsahu poskytnuté služby; právo na zaplacení ceny však podnikateli nevznikne, pokud začal plnit před uplynutím lhůty pro odstoupení podle § 1846, aniž s tím spotřebitel souhlasil nebo pokud podnikatel neprokáže, že spotřebitele poučil o svém právu požadovat cenu nebo její přiměřenou část při odstoupení spotřebitele od smlouvy v souladu s § 1843 odst. 1 písm. g) NOZ], jakož i poučení o důsledcích neuplatnění práva na odstoupení od smlouvy,
-
praktické pokyny pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy včetně adresy místa, na které má být oznámení o odstoupení od smlouvy zasláno,
-
poučení o právu každé ze stran ukončit předčasně nebo jednostranně závazek ze smlouvy na základě smluvních podmínek včetně poučení o případných sankcích,
-
označení členského státu nebo členských států Evropské unie, jejichž právní předpisy bere podnikatel za základ pro vytvoření vztahů se spotřebitelem před uzavřením smlouvy,
-
údaj o smluvní doložce o rozhodném právu a o příslušnosti soudu v případě sporu ze smlouvy,
-
údaj o jazyku nebo jazycích, ve kterých bude podnikatel se spotřebitelem jednat za trvání závazku a ve kterých poskytne spotřebiteli smluvní podmínky a další údaje,
-
údaj o existenci, způsobu a podmínkách mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů, včetně údaje, zda se lze obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru,
-
údaj o existenci garančního fondu,
-
dobu, po kterou zůstávají poskytnuté údaje včetně údaje o ceně v platnosti,
-
jedná-li podnikatel prostřednictvím zástupce nebo jedná-li spotřebitel se zprostředkovatelem, uvedou se společně s výše uvedenými údaji také údaje o zástupci nebo zprostředkovateli, tj.…