Paušální částky hrazené zaměstnancům
RNDr. Ivan Brychta
V tomto článku se budeme zabývat otázkou možnosti paušalizace pravidelně se opakujících náhrad hrazených zaměstnavatelem zaměstnancům, a to se zaměřením na zaměstnavatele (OSVČ) vedoucí daňovou evidenci.
NahoruPrávní úprava
-
Zákon o daních z příjmů, a to zejména:
- - § 24 odst. 2 písm. x) ZDP, podle něhož jsou paušální částky hrazené zaměstnavatelem zaměstnanci daňově uznatelným výdajem zaměstnavatele
- - § 6 odst. 7 písm. b) až d) ZDP uvádí náhrady, které lze paušalizovat
- - § 6 odst. 8 ZDP upravuje další podmínky pro paušalizaci náhrad vyplácených zaměstnanci
-
Pokyn GFŘ D-59 bod 4 k § 24 odst. 1 (paušalizace výdajů na udržování jednotného pracovního oblečení)
-
Zákoník práce, a to § 182 ZP, podle něhož lze paušalizovat náhrady cestovních výdajů
NahoruCo lze a nelze paušalizovat
Účelem paušalizace je zjednodušení vyúčtování pravidelně se opakujících náhrad hrazených zaměstnavatelem zaměstnancům.
Paušalizovat lze např.:
-
náhrady cestovních výdajů vyplácené podle zákoníku práce,
-
výdaje na udržování osobních ochranných pracovních prostředků,
-
náhrady hodnoty mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků poskytovaných podle zákoníku práce,
-
příspěvky na udržování stejnokrojů a pracovního oblečení,
-
částky, kterými zaměstnavatel hradí zaměstnanci prokázané výdaje, které za zaměstnavatele vynaložil zaměstnanec ze svého tak, jako by je vynaložil přímo zaměstnavatel (např. telefonní hovory nebo připojení na internet z domova zaměstnance, pokud je to v určitých případech využíváno pro pracovní účely),
-
náhrady za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce poskytované zaměstnanci podle zákoníku práce.
Paušalizovat ve formě finančního plnění nelze poskytování osobních ochranných prostředků (viz § 104 odst. 5 ZP).
NahoruZpůsob prokazování
Rozhodne-li se zaměstnavatel vyplácet tyto náhrady zaměstnancům paušální částkou, je nutno oprávněnost výše paušálu prokázat na základě kalkulace skutečných výdajů a vnitřním předpisem.
Vnitřní předpis by měl obsahovat:
-
vymezení, kterých zaměstnanců se paušalizace týká,
-
druhy náhrad,
-
období, na které je paušál stanoven,
-
způsob krácení stanoveného paušálu při nepřítomnosti zaměstnance z důvodu nemoci, dovolené apod.,
-
způsob výpočtu, výši paušálu a způsob jeho vyplácení zaměstnancům.
Při použití paušalizace musí být zaměstnavatel kdykoliv v průběhu zdaňovacího období schopen prokázat oprávněnost a odůvodněnost stanovení paušálu a jeho vynaložení na dosažení, zajištění a udržení příjmů. Při dodržení uvedených podmínek jsou vyplacené paušály daňově uznatelným výdajem.
NahoruZachycení v daňové evidenci
Vyplacení paušálu se do daňové evidence zanese stejným způsobem, jakým se zachycuje nepaušalizovaný výdaj obdobného charakteru. Tedy např.:
NahoruStanovení paušálu
Paušalizují se jednotlivé druhy náhrad, jako např. náhrady za ubytování, náhrady nutných vedlejších výdajů apod. Při stanovení paušálu…